Creditcard betalingen accepteren

Als ondernemer betalingen met creditcard accepteren

Je bent ondernemer en zoekt mogelijkheden om het betaalgemak voor je klanten te verbeteren. Als geen ander weet je dat extra betaalmogelijkheden de kans op extra bestedingen sterk vergroten. Je hebt een stenen winkel of verkoopt je artikelen online. In beide gevallen hoop je met de acceptatie van creditcards je klantenkring verder uit te breiden.

Met wie moet je dit afspreken?

Maar welke stappen moet je hiervoor nemen en bij wie moet je eigenlijk zijn? Je kent de logo’s van VISA, Mastercard en American Express, maar je hebt je er nooit verder in verdiept. Wel is het je opgevallen dat deze logo’s op bijna alle Nederlandse creditcards staan. Toch zijn het niet de banken en andere organisaties die deze creditcards uitgeven waar je omtrent het accepteren afspraken mee moet maken. Wil jij de creditcards van VISA of Mastercard gaan accepteren, dan kies je hiervoor een zogenaamde acquirer. Alleen bij American Express lijdt deze regel uitzondering. Voor het accepteren van American Express maak je wél rechtstreeks afspraken met deze creditcard verstrekker.

Wat is een acquirer?

Acquirers vormen eigenlijk de schakel tussen Mastercard en VISA en de ondernemers die hun creditcards als betaalmiddel accepteren. Deze creditcard maatschappijen doen dus zelf geen zaken met accepterende winkels en andere ondernemingen, maar laten dit aan de acquirer over. Acquirers zijn in meerdere landen actief. Ze hebben een sterke ICT-inslag en veelal een nauwe band met banken en andere financiële instellingen.
Bekende acquirers in Nederland zijn PaySquare, European Merchant Services (EMS), B+S Card Service en Atos Worldline. Een kijkje op hun website maakt zichtbaar dat deze acquirers echte specialisten zijn op het gebied van betaaloplossingen. Soms alleen voor creditcards, maar in veel gevallen ook voor andere betaalmogelijkheden. Door je bij een acquirer aan te melden, word je toegevoegd aan de almaar groeiende groep van creditcard acceptanten. Aanmelden is niet erg ingewikkeld. Vaak kun je online al een overeenkomst afsluiten.

Hoe werkt het bij American Express?

American Express staat erom bekend altijd een directe band aan te willen gaan met de gebruikers en acceptanten van haar creditcards. Wil je dus acceptant worden van American Express creditcards, dat kun je op de website van deze creditcard verstrekker het aanmeldingsformulier invullen. Ook kun je tijdens werkdagen telefonisch contact opnemen met de afdeling ‘Kaartaccepterende bedrijven’ van American Express. Ben je eenmaal acceptant, dan staan jou ook de geavanceerde marketingtools ten dienste die American Express haar acceptanten aanbiedt. Zo wordt de bekendheid van je bedrijf in combinatie met jouw aanbiedingen actief gepromoot. Ook kunnen klanten jouw winkel uitstekend vinden met de speciale App die American Express hiervoor ontwikkeld heeft.

Een aanlokkelijk dienstenpakket

Acquirers en American Express hebben er een groot belang bij dat jij je bij hen aansluit. Ze nemen je veel werk uit handen en helpen je om snel hun creditcards aan jouw betaalmogelijkheden toe te voegen. Ondersteuning is veelal op je sector toegespitst en vaak bevat het dienstenpakket van de acquirers ook handige extra’s. Een voorbeeld is de introductie van een giftcard of loyalty card binnen jouw bedrijf. De verkoop van je producten wordt ermee gestimuleerd, terwijl de loyalty card natuurlijk een klantenbinder is van jewelste.