Terugdraaien creditcard betaling
Het komt wel eens voor dat betalingen die op je rekeningafschrift staan niet juist zijn. Dit kan verschillende redenen hebben en daarom is het raadzaam om elke maand goed naar je bij- en afschrijvingen te kijken.
Een betaling op je creditcard annuleren kan direct teruggedraaid worden indien er zo snel mogelijk melding van gemaakt wordt. Zo voorkom je om foutieve bedragen te betalen en kan fraude bij jezelf of andere klanten worden vermeden.
Door de aankoopverzekering op je creditcard ben je als consument goed beschermd tegen misbruik. Een creditcard aanvragen is zo gebeurd, maar gelukkig doen de meeste aanbieders niet moeilijk over creditcard betaling terugdraaien.
Betaling creditcard terugvragen
Heb je gemerkt dat er een onterechte betaling is afgeboekt? Komt de betaling je niet bekend voor? Of is er een betaling onterecht meerdere keren afgeschreven? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de creditcard aanbieder. Wanneer blijkt dat de betaling niet terecht was, wordt deze altijd teruggedraaid en het geld wordt zo snel mogelijk weer teruggeboekt op je rekening.
Dit heet een aankoopverzekering en is een mooie bijkomstigheid van het betalen per creditcard. Bij het gebruik van een creditcard loop je zowel privé als zakelijk veel minder risico. Aankopen zijn vaak tot 3 maanden verzekerd tegen diefstal, beschadiging, zoekraken etc. Daarnaast neemt de creditcard aanbieder je ook veel werk uit handen als het om misbruik of een verkeerd afgeschreven bedrag gaat.
Hoe betaling terugdraaien creditcard
Een onterechte betaling creditcard terugdraaien kan snel en gemakkelijk worden geregeld. Vaak is een telefoontje naar de creditcardmaatschappij genoeg. Soms dient er een formulier ingevuld te worden.
Bij fraude met een creditcard bijvoorbeeld. Hoe een betaling van je creditcard terugvragen gaat, is per aanbieder verschillend. Alle informatie die je hebt, dient te worden vermeld en/of meegestuurd. De creditcardmaatschappij neemt vervolgens contact op met de winkel of bedrijf waar je de aankoop hebt gedaan.
Ontevreden over aankoop met creditcard
Wanneer je een creditcard betaling hebt gedaan om een product aan te schaffen maar blijkt dat deze beschadigd is, niet compleet is of niet voldoet aan de verwachting neem je in eerste instantie altijd contact op met de winkel waar het product vandaan komt. Deze is verplicht om het product opnieuw te leveren, te vervangen of het geld terug te geven. Dit kan tot een periode van ongeveer 2 jaar en soms zelfs nog langer. Dit heet non-conformiteit, hetgeen betekent dat de overeenkomst niet voldoet aan de gestelde eisen van de aankoop.
Wanneer je ervoor kiest om het geld terug te vragen dient de winkelier het aankoopbedrag binnen 30 dagen terug te storten. Wordt dit niet gedaan dan is het mogelijk om na de verstreken termijn het geld terug te krijgen bij de creditcardmaatschappij, deze termijn verschilt per aanbieder.
Bedrag onterecht afgeschreven van creditcard
Wanneer blijkt dat een verkeerde afschrijving van je creditcard is gedaan, neem je meteen telefonisch contact hierover op. De meeste aanbieders hebben een speciaal telefoonnummer hiervoor wat dag en nacht te bereiken is. Vooral American Express staat bekend om zijn uitstekende klantenservice. Bewaar deze altijd in de contactenlijst van je telefoon zodat je het altijd bij de hand hebt. De betaling van je creditcard terugdraaien wordt bijna altijd gedaan wanneer er snel melding van binnenkomt.
Overleg bewijs bij terugdraaien creditcard betaling
Belangrijk hierbij is dat je eventuele aankoopbewijzen, correspondentie en/of e-mails bewaard, dit kan mogelijk dienen als bewijs.
De aanbieders gaan de onterechte betaling creditcard terugdraaien als het formulier “verklaring betwiste transactie” correct wordt ingevuld.
Eventuele bewijsstukken moeten worden meegezonden. Het formulier wordt per post toegestuurd of kan worden gedownload vanaf de website. Een onterechte betaling creditcard terugdraaien is in dat geval eenvoudig. Fraude met creditcards komt helaas regelmatig voor. Gelukkig zijn de creditcard aanbieders heel coulant met de betaling van een creditcard annuleren.
Aankoop niet ontvangen
Wanneer een aankoop niet wordt ontvangen kan dat diverse redenen hebben. De mogelijke aankoop zou slechts een reservering kunnen zijn die pas na bevestiging of na het verstrijken van een bepaalde termijn een definitieve koop wordt. Een verkeerde afschrijving van de creditcard lijkt dan definitief te zijn maar, het gaat slechts om een reservering of betalingsgarantie.
Reserveringen kunnen dan nog niet teruggedraaid of terugbetaald worden. Een reservering is te zien tussen de overige aankopen op het rekeningoverzicht. Als de reservering niet wordt verlengd en komt te vervallen, wordt het bedrag weer teruggeboekt op het account van de kaarthouder.
Als alle reserveringen zijn verlopen en/of uitstaande bedragen betaald zijn, kan de creditcard desgewenst worden opgezegd. Dit kan per maand en dient schriftelijk te gebeuren.
Klacht indienen bij KiFid
Het KiFid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, ondersteunt je bij klachten over aankopen wanneer je vindt dat de creditcardmaatschappij de klacht niet juist heeft behandeld. Wanneer blijkt dat ze niet de onterechte betaling creditcard terugdraaien, betaling creditcard terugvragen of betaling creditcard annuleren kan het KiFid je hierbij helpen. Schroom niet om contact met ze op te nemen voor hulp bij een onterechte betaling creditcard terugdraaien. Ze gaan serieus met de klacht om en zullen de creditcard betaling grondig gaan onderzoeken.
Wil je meer achtergrond informatie over creditcards? Lees dan de artikelen in onze kennis databank.